Hittikirjojen imussa


Leena Virtanen

Tatu ja Patu etsivinä oli viime vuoden myydyin kotimainen lastenkirja.

Tänään julkistettiin tuttuun tapaan viime vuoden kirjakauppamyynnin bestseller-listat.  Suomen kustannusyhdistyksen julkaisemien lukujen mukaan lasten- ja nuortenkirjojen myynti on edelleen hyvässä jamassa. Niiden myynti kasvoi edellisvuodesta peräti kahdeksan prosenttia eli enemmän kuin kaunokirjallisuuden, joka sekin kasvoi prosentin verran.

Nämä ovat alan hyviä uutisia. Muut kirjallisuuden lajit jäivät miinukselle, ja kirjamyynti kokonaisuudessaan laski kolme prosenttia. Eikä lasten- ja nuortenkirjojenkaan plussa olisi noin suuri ilman kirjamaailman parasta taikuria, Harry Potteria, joka tuli vielä kerran markkinoille uudella kirjalla. Harry Potter ja kirottu lapsi oli koko vuoden myydyin yksittäinen teos. Potterista huolimatta ja sitä ilmankin lastenkirjojen myynti olisi kuitenkin jäänyt plussan puolelle.

Kirja-ala on kriisissä, mutta se ei koske lasten- ja nuortenkirjoja.

Uusista tilastoista voi päätellä pari muutakin kiinnostavaa asiaa. Ensinnäkin markettien kirjamyynti kasvaa, mitä ei kannata pitää ollenkaan huonona asiana. Niiden valikoimat ovat myös parantuneet, lastenkirjoissakin.

Kotimaisten lastenkirjojen lista näyttää tutulta: Tatua ja Patua, Mauri Kunnasta, Ellaa ja Risto Räppääjää, mutta luulisi, että kustantamoilla alkaa jo olla hätä. Mistä uudet hitit vanhojen tilalle? Missä lymyilevät niiden tekijät?

Myydyimpien kotimaisten listalla ei ole yhtään nuortenromaania.

Käännettyjen lasten- ja nuortenkirjojen tilanne näyttää masentavalta. Potterin perästä löytyy muun muassa Pokemon go, Frozenia ja tarrakirja. Lista täyttyy tuotteista, joita tuskin voi edes kutsua kirjoiksi.

Listat voi aina jättää omaan arvoonsa, mutta isoille kirjakaupoille hitit ovat elintärkeitä. Niitä voi puolustaa myös sillä, että juuri ne houkuttelevat ihmiset kirjakauppoihin, ja jos hyvin käy, mukaan tarttuu muutakin. Kustantamoille ne antavat juuri sen pelivaran, jonka turvin voidaan julkaista niitä lastenkirjoja, jotka eivät koskaan yllä myydyimpien listoille.